Περί Ολυμπιακής και αποτυχημένης ανάπτυξης

Του Χρύσανθου Λαζαρίδη από τον Ελεύθερο Τύπο:

Σύμβολο αναπτυξιακής χρεοκοπίας

Η Ολυμπιακή υπήρξε η ασφαλέστερη εταιρία στον κόσμο, τουλάχιστον στις διεθνείς πτήσεις! Κι αυτό οφειλόταν στο ανθρώπινο δυναμικό της. Κυρίως στους πιλότους της και στο τεχνικό προσωπικό. Αυτοί ήταν το ανεκτίμητο στοιχείο του «ενεργητικού» της, το οποίο δυστυχώς απαξιώσαμε πλήρως.
Ποιοι ευθύνονται γι’ αυτή την απίστευτη απαξίωση;
– Πρώτον, το κράτος: Το 1976, όταν την «εθνικοποίησε» η κυβέρνηση της Ν.Δ., η Ολυμπιακή είχε περί τις πέντε χιλιάδες εργαζομένους. Οσους περίπου και οι μεγάλες ανταγωνίστριές της στην Ευρώπη. Το 1981 την παρέδωσε στο ΠΑΣΟΚ με 7,5 χιλιάδες εργαζομένους, 50% περισσότερους απ’ ό,τι οι ανταγωνίστριές της. Το 1990 είχε φτάσει στις 18 χιλιάδες, τριπλάσιους απ’ όσους είχαν οι ανταγωνίστριές της. Οποιαδήποτε εταιρία λειτουργεί με τριπλάσιο προσωπικό απ’ όσο χρειάζεται οδεύει προς χρεοκοπία. Αργότερα το προσωπικό μειώθηκε δραστικά στις επτά χιλιάδες. Αλλά εξακολουθούσε να είναι υπεράριθμο και να συσσωρεύει χρέη…
– Δεύτερον, την απαξίωσαν τα συνδικάτα -όχι τα σημερινά- επί πρώτης οκταετίας ΠΑΣΟΚ. Στη δεκαετία του ’80, όταν βρισκόμουν στη Νέα Υόρκη, κάθε Χριστούγεννα και Πάσχα η αμερικανική μεγαλούπολη γέμιζε Ελληνες. Ηταν οι τζαμπατζήδες συγγενείς των εργαζομένων της Ολυμπιακής που έπαιρναν δωρεάν υπερατλαντικά εισιτήρια μετ’ επιστροφής! Χιλιάδες τζαμπατζήδες κάθε χρόνο, με απύθμενο θράσος. Τα αρχικά Ο.Α., μάς έλεγαν τότε, σημαίνουν… Ο,τι Αρπάξεις! Και χαζογελούσαν…
– Τρίτον, την απαξίωσαν τα κόμματα, που επιστράτευαν κάθε τόσο αεροσκάφη της Ολυμπιακής να μεταφέρουν ετεροδημότες για τις εκλογές. Τα έξοδα αυτά ουδέποτε πληρώθηκαν στην εταιρία. Και διόγκωσαν τα χρέη της. Ετσι η εταιρία εξακολουθούσε να έχει τους καλύτερους πιλότους, την καλύτερη συντήρηση, τους υψηλότερους συντελεστές ασφάλειας, αλλά δεν μπορούσε να ορθοποδήσει.
– Τέλος εμφανίστηκαν ανταγωνιστές της -εγχώριοι και διεθνείς- που διεκδικούσαν το μερίδιό της στην αγορά και έβαζαν εμπόδια σε κάθε προσπάθεια εξυγίανσής της. Τη βραχυκύκλωναν στις Βρυξέλλες, αλλά και στην Αθήνα, όπου οι εκάστοτε κυβερνήσεις δεν έδειξαν δα και «απαράμιλλο ζήλο» για να σώσουν ό,τι μπορούσε να σωθεί…
Η Ολυμπιακή Αεροπορία είναι σύμβολο αναπτυξιακής αποτυχίας του κράτους της Μεταπολίτευσης. Ποτέ η Ελλάδα δεν έλαβε τόσα κονδύλια από το εξωτερικό, ποτέ δεν βρέθηκε σε τόσο ευνοϊκό αναπτυξιακό περιβάλλον και ποτέ δεν επέδειξε τόσο… αρνητικές επιδόσεις στον τομέα της ανταγωνιστικότητας όσο τα τελευταία 26 χρόνια. Η Ολυμπιακή ήταν ανταγωνιστική και καταφέραμε να την κλείσουμε. Δεν ήταν εύκολο. Πάσχισαν πολλοί. Αλλά τελικά «τα καταφέραμε». Τώρα δεν έχουμε πια Ολυμπιακή. Αλλά έχουμε γεμίσει… «Ζωνιανά»!
Μήπως πρέπει να επανεξετάσουμε από την αρχή το «μοντέλο ανάπτυξης» (που ο Θεός να το κάνει);

Advertisements

One thought on “Περί Ολυμπιακής και αποτυχημένης ανάπτυξης

  1. Ισως δεν γνωριζετε οτι ο τζαμπατζης εργαζομενος που ταξιδευει με »δωρεαν»εισιτηρια[το εισιτηριο για Αμερικη στοιχιζει γυρω στα 180 ευρω],δεν παιρνει την θεση πληρωμενου επιβατη,ταξιδευει μονο αν υπαρχουν κενες θεσεις[οποτε η Ολυμπιακη εχει κερδος απο θεσεις που αλλιως δεν θα της απεφεραν τιποτα].Και εν πασει περιπτωσει,ο εργαζομενος και οι συγγενεις του,ποσες φορες ταξιδευουν, εν αντιθεσει π.χ με τους εργαζομενους στην ΔΕΗ που αν δεν κανω λαθος,πληρωνουν μειωμενο τιμολογιο για το ρευμα που καταναλωνουν καθε μηνα?Επισης,θα’θελα να ξερω που στηριζεστε και δεν μεμφεστε και τους σημερινους συνδικαλιστες για τους χειρισμους τους?Σας στελνω και την δημοσιευση απ το ιστολογιο μου και θα θελα να μαθω γιατι ολα τα ΜΜΕ απο το 2003 ως σημερα,δεν εγραψαν ποτε για την »Αθελουσια»εξοδο 260 ιπταμενων συνοδων και τις τυχον συμφωνιες των συνδικαλιστων της ΟΣΠΑ σχετικα με την εκδιωξη τους.Θα περιμενα με ενδιαφερον μιαν απαντηση σας.
    Η Ολυμπιακη Αεροπορια και ο κ.Βερελης…

    Με τον Ν.3185/2003,260 μονιμοι ιπταμενοι
    συνοδοι-φροντιστες,εξαναγκασθηκαν ν’αποχωρησουν με
    υποχρωτικη προωρη[αρα
    μειωμενη]συνταξιοδοτηση.Εφαρμοζοντας τον νομο του
    κ.Βερελη,η Ο.Α τον Οκτωβριο του 2003 εδειξε την εξοδο σε 260 εργαζομενους
    που ειχαν πολλα ακομα να προσφερουν,θυροκολλωντας με
    δικαστικο κλητηρα την λυση της συμβασης τους.Ο μεσος
    ορος ηλικιας των εκδιωχθεντων ηταν τα 42
    χρονια,υπηρξαν δε και πολλες συνοδοι[σειρα 1987]που
    αναγκασθηκαν να φυγουν σε ηλικια 36 χρονων!Ο
    υπολειπομενος εργασιακος βιος των εκδιωχθεντων ηταν ως
    και 10 χρονια εργασιας.Η προωρη συνταξη ειναι δικαιωμα
    του εργαζομενου και οχι οπλο στα χερια του κρατους και
    της εταιρειας ωστε να εκδιωξει χωρις κινητρα
    αποχωρησης μονιμους εργαζομενους με απωτερο σκοπο να
    ελαφρυνει την εταιρεια απο μονιμους εργαζομενους,ισως
    για να την κανει πιο ελκυστικη σε υποψηφιους
    αγοραστες.Ωραιες σοσιαλιστικες μεθοδοι! Μετα την
    εκδιωξη μας προεκυψαν ελλειψεις πληρωματων και η Ο.Α
    προεβη σε προσληψεις εποχικων συνοδων!Την επομενη δε
    της εκδιωξης των 260,η εταιρεια συνειδητοποιωντας οτι
    ειχε διωξει και ολους τους εκπαιδευτες πληρωματων
    καμπινας καλεσε καποιους εξ αυτων και προτεινε να τους
    προσλαβει μεσω γραφειου ενοικιασης εργαζομενων,για ενα
    με δυο μηνες ωστε να συνεχιστουν απροσκοπτα οι ετησιες
    εκπαιδευσεις που γινονται σε καθημερινη βαση και εως
    οτου εκπαιδευσουν οι απολυμενοι,νεους εκπαιδευτες!Η
    προταση τους δεν ευδοκιμησε και η Ο.Α εστελνε
    ιπταμενους για εκπαιδευση στο ΚΑΙΡΟ απο την ΕGYPT AIR
    εως οτου ετοιμαστουν οι νεοι εκπαιδευτες της.Στα
    δικαστηρια που προσφυγαμε αμεσως μετα την εκδιωξη μας
    ζητωντας να κριθει παρανομη η αναγκαστικη χωρις
    κινητρα»Αθελουσια»εξοδος,φυσικα και δεν
    δικαιωθηκαμε,αντιδικος μας ηταν το κρατος αλλωστε…Το
    ΠΑΣΟΚ δεν δικαιουται σημερα να μιλαει για εργασιακα
    δικαιωματα των εργαζομενων στην Ο.Α ,οταν αυτο πρωτο
    το 2003 εδειξε σε μας τους 260 εξαναγκασθεντες σε
    προωρη μειωμενη συνταξιοδοτηση,πως αντιλαμβανεται αυτα
    τα δικαιωματα.Οσο για τα
    υπολοιπα»προοδευτικα»κομματα που τοτε ΟΛΑ τους
    υπερψηφισαν τον νομο 3185 και σημερα φωναζουν κι αυτα
    για το μελλον των εργαζομενων στην εταιρεια,φαινεται
    οτι αλλο 260 και αλλο η εκλογικη πελατεια 8500
    εργαζομενων.Αφου δε συγχαρω τα σωματεια της ΟΣΠΑ και
    της ΕΙΣΦ για τις δυναμικες σημερινες κινητοποιησεις
    και τον αγωνα που δινουν για τους εργαζομενους,θα
    ηθελα να θυμηθουν αν οταν εμεις οι 260
    »συναδελφοι»τους εκδιωχθηκαμε,τι ακριβως εκαναν για
    να μας υποστηριξουν τοτε.Βγαλαν ανακοινωσεις στον
    τυπο,καναν στασεις εργασιας και χαπενινγκς,ηρθαν στις
    διαμαρτυριες μας εξω απο το υπουργειο
    μεταφορων,μαρτυρες στα δικαστηρια?Γιατι δεν ηταν τοτε
    κανεις τους στο πλευρο μας?Να’ναι ολοι τους
    καλα…
    Εξαναγκασθεισα σε αποχωρηση με προωρη μειωμενη συνταξιοδοτηση ιπταμενη συνοδος[ο μονος λογος αυτης της αναρτησης ειναι για να επισημανω στον κ.Βερελη οτι δεν θα’πρεπε να καμαρωνει για το πως ανεξοδα,φιλεργατικα και σοσιαλιστικα ξεφορτωθηκε 260 σκληρα εργαζομενους που ειχαν πολλα ακομα να προσφερουν και να ευχαριστησω την ΟΣΠΑ και την ΕΙΣΦ για το πως »συμπαρασταθηκαν» σε »συναδελφους».Απο το 2003 μεχρι σημερα τα καναλια,οι δημοσιογραφοι-φιρμες που κουνουν το δαχτυλο και καταγγελουν τις παρανομιες της ζουγκλας της κοινωνιας μας,οι εφημεριδες ολες,μας εκλεισαν την πορτα τους στα μουτρα και φροντισαν να μην μαθει ποτε ο κοσμος τι συνεβη το 2003 επι κυβερνησεως ΠΑΣΟΚ και με τις ευλογιες των αριστερων κομματων.Ο μονος που τολμησε να καταγγειλει τα οσα συνεβησαν τοτε ,ηταν ο κ.Τερενς Κουικ. Αν και με τον τροπο που ο κοσμος τεχνιεντως στραφηκε απο τα ΜΜΕ εναντιον των »προνομιουχων»ιπταμενων,δεν περιμενω κανεις να συνειδητοποιησει τα ακρως σοσιλιστικα που συνεβησαν τοτε,το πιο πιθανο ειναι να χαρει[οι πιο πολλοι θα’χετε ακουσει το ανεκδοτο με τον θεο και την κατσικα του γειτονα…

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s